Publicatie: maart 2025
Marsman Caravans en Recreatie nieuwe KABE-dealer met een nieuwe showroom.
Ze glimmen van trots, de gebroeders Marsman. En terecht, want nadat Barry en Brian vier jaar geleden het caravanbedrijf van hun ouders hebben overgenomen, is er ongelooflijk veel werk verzet.
Er staat inmiddels een prachtige eigentijdse showroom van twee verdiepingen met een geavanceerde werkplaats en het geheel is drie keer zo groot als het bedrijf waar ze begonnen. “De verwezenlijking van onze droom”, zegt een stralende Brian.
Coronaperikelen
Terwijl de start niet eenvoudig was, verre van. Ze waren nog maar net aan de slag als nieuwe eigenaren toen corona toesloeg. Weet u nog? Alles viel die eerste weken stil, zo ook de caravanverkoop.
Goede raad was duur. Waar doe je in zo’n onzekere tijd verstandig aan? Stilzitten en afwachten of juist ertegen aan? Zij kozen voor het laatste en bestelden heel dapper extra caravans.
Deze gok -want dat was het- bleek naderhand een gouden greep: vakanties naar het buitenland waren niet meer mogelijk en veel mensen kozen voor kamperen als alternatief.
Dethleffs, Adria én KABE
De verkoop steeg en ze wilden het assortiment graag uitbreiden met een ander caravanmerk. En dan niet méér van hetzelfde, maar als verlengstuk van de merken waarvan ze al dealer waren, namelijk Dethleffs en Adria.
“De keuze om KABE-dealer te worden hebben we genomen in nauw overleg met onze mannen van de werkplaats ”, vertelt Brian, zij moesten er vierkant achter staan".
Dat deden ze en doen ze nog steeds. Ze hebben verschillende trainingen moeten volgen om de KABE door en door te leren kennen. Onlangs heeft onze technisch medewerker Leo opnieuw een tweedaagse cursus gevolgd, gegeven bij KABE in Zweden. Dat is nodig om upto-date te blijven om zo de beste service te kunnen verlenen. Met nadruk: “en die beste service staat bij ons
voorop!”
Caravan is emotie
Van de keuze voor KABE hebben ze nog geen moment spijt.
Brian: “We zijn begonnen met zes modellen in onze showroom, inmiddels is dit aantal bijna verdriedubbeld.
De verkoop gaat ook boven verwachting. En, verrassend, er is ook veel belangstelling van jong publiek.”
Lachend: “Aan ons de taak, geïnteresseerden duidelijk te maken dat een KABE beslist niet alleen is bedoeld als wintercaravan, maar comfortabel is in álle seizoenen.”
Dat gaat beide broers prima af. “We informeren eerst wat iemand van een caravan verwacht. Is dat echt highend dan gaan we gelijk naar een KABE”.
Zijn overtuiging: “Een caravan moet bij je passen. Het is emotie.”
Dealer-groep
Ze hebben een goed contact met de andere dealers. “Als er een probleem is met een KABE waar één van ons niet uit komt, bespreken we dat gezamenlijk.”
Met een vestiging in Mijdrecht, midden in Het Groene Hart van Nederland, is Marsman geen directe concurrent van andere KABE-dealers.
“Gezien de spreiding is Peter Vlaanderen, salesmanager KABE, blij met deze vestiging. Hij heeft ons ook advies gegeven bij de opstart”.
Duurzaam en huiselijk
De broers Marsman waren het samen roerend eens: het nieuwe gebouw moest duurzaam zijn. Dus gasloos, een warmtepomp en 150 zonnepanelen, licht Brian toe. Kort voordat de bouw startte, viel Rusland Oekraïne binnen, met materiaaltekorten, leveringsproblemen en een enorme kostenstijging tot gevolg. “Dat zorgde wel voor de nodige uitdagingen”, zegt hij met gevoel voor understatement, “maar met enkele aanpassingen is het toch in orde gekomen.”
Een tweede eis voor de showroom was het creëren van een warme, huiselijke sfeer, waar klanten een kopje koffie kunnen drinken, een krantje lezen, of wat kunnen werken tijdens de reparatie van de caravan. Of dat gelukt is?
Volgens mij uitstekend, maar dat moet u zelf maar een keer beoordelen.
Barry en Brian Marsman heten u van harte welkom!
De redactie